Asman
ra
     
NAMASTE
     
Szmtgp javts
     
Masszzs
     
Illolajokrl
     
Jga
     
Nyomdai szolgltats
     
Bannercsere!
     
websas.hu
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     

A jga szerepe az letminsg javtsban

Swami Niranjanananda Saraswati rsa

Mi a jga szerepe az letminsg javtsban?

Egy ilyen krdsre sose lehet meggyz vlaszt adni. Neknk magunknak kell megtallnunk sajt vlaszunkat a maga idejben, amikor megelgsznk azzal, s be tudjuk illeszteni letnkbe.

Karma – a szabad akarat sorss vlik

Mindenek eltt nzzk meg, hogyan fogjuk fel az letet? A jgikus ltsmd szerint az let s a teremts a karma klcsns hatsa. Minden egyes ltez, amely ennek a teremtsnek a kereteiben brmilyen formban ltrejn, legyen rovar, csszmsz, madr vagy emberi lny a karma trvnynek trgya. A karma meghatroz tnyezje az letnek. A Bhagavad Gta harmadik fejezetben Sri Krisna azt mondja, hogy a karma a teremts tartoszlopa. Attl a pillanattl fogva, hogy megfoganunk, a karma megkezddik. A magzat nvekedse az anyamhben karmikus folyamat. A szlets karmikus folyamat. Az intellektulis s kreatv kpessgek valra vltsa az letben a karma megvalsulsa. A karma szrmazhat a mltbl, a karma a jvv vlhat, s mindig itt van a jelenben. Az a feladatunk a karmval kapcsolatban, hogy kzppontunkban legynk, nirnyultak legynk: csak nmagunknak legynk tudatban.

A karma meghatrozs ltrehozza az ok s okozat idejt. Brmilyen kondicionltsg, krlmny az letben, legyen akr kellemes vagy kellemetlen egyni vlaszt fog kivltani. Az hogy mifle vlasz lesz ez, fgg a karma erssgtl, amelynek sorrendje fgg, milyen gna vagy tulajdonsg kel fel bennnk. Az a szemly, akit ellensgnknek vagy ellenfelnknek tekintnk, az is marad akr egsz letnkben, addig a pillanatig, amg ki nem lpnk abbl az llapotbl, amiben ellensgnknek tartjuk. A fjdalmak s kellemes rzetek nem msok, mint krlmnyeinkre, amelyek mindig is lteznek krlttnk, adott vlaszok. Mg a szksg s a vgy is, hogy boldogsgot talljunk vlasz egy kondicionltsgunkra. Nha ezek a kondicionltsgok lthatak, analizlhatak, megrthetek, nha rejtetten mkdnek, s a tudattalanban, a lthatatlan szubtilis rtegekben vannak. Amikor kpesek vagyunk befogadni s megrteni, akkor knnyen kezeljk ket. Ezek a kondicionltsgok intellektulis megrtsnk hatskrbe tartoznak s megprblhatjuk kitallni a mdjt, hogy rr legynk rajtuk. De vannak bizonyos kondicionltsgok, amelyek lthatatlanok, mgis uraljk egsz viselkedsnket, szemlyisgnk kifejezst s kptelenek vagyunk arra, hogy irnytsuk, vagy ellenrizzk ket. Amikor tallkozunk ezekkel a helyzetekkel, azt mondjuk: „, ez bizonyra a karmm, amelyet gy kell meglnem.” Amikor valamit nem rtnk, mert lthatatlan, ismeretlen s ezrt nem uralhat befolys, nos azt hvjuk karmnak. Azt jelenti, hogy akr lthat vagy lthatatlan, mindig van egy hats, amely vezet minket: termszetnk s szemlyisgnk, gondolataink, kifejezsmdunk, hozzllsunk s viselkedsnk. Teht itt nem csak arrl beszlnk, hogy hogyan nyerhetjk el a boldogsgot abbl, amit tesznk, azrt mert ez nagyon korltozott, ha sszehasonltjuk a karmikus ltezs teljes dimenzijval. Ha nyersz a lottn, megmmorosodsz, s szomor leszel, ha elvesztesz valamit. A depresszi vagy szorongs attl, hogy elvesztnk valamit vagy valakit, pldul egy munkt vagy egy bartot csak egy meghatrozott ideig befolysol minket, nem teljes letnkn t. Ezek az rmk s aggodalmak csak a helyzetben val rszvtelnk s bevondsunk pillanatnyi tudatossgt jelzik a kls krlmnyek ltal, amelyek llandan befolysolnak minket, mg akkor is, ha nem vagyunk tudatban ezeknek. Ha meditcit gyakorlok, taln boldog leszek egy darabig, addig amg kpes vagyok elfelejteni a nehzsgeimet, de ez nem jelenti azt, hogy felszabadultam a meditcimban. Inkbb rnzhetnnk a krdsre nem csak sajt nzpontunkbl, hanem egy szlesebb megrtsbl, hogyan mkdnk mi emberi lnyek, mint Isten alkotsnak teremtmnyei, s mifle alapelvek irnytanak minket.

A karma kezelse a jamk s nijamk segtsgvel

Patandzsali a jga nyolcrt svnyrl beszlt: jma, nijma, szana, prnjma, pratyahra, dran, djna s szamdhi. Annak a kornak, amikor Patandzsali a jgt rendszerezte msak voltak a szksgletei, mint manapsg. Azokban az idkben az embereknek nem volt tvjk, kocsijuk, mobiltelefonjuk vagy szmtgpeik. Olyan letet ltek, amely egyszer volt, a trsadalom nyelvn szlva primitv letet, de a jga szempontjbl szattvikus letet. Ebben a sokkal termszetesebb llapotban, ahol a szemlyisg szattvikus volt, nem megfertzve a luxus s a knyelem szksgleteitl, a pszicholgit s a jgt nem a testen keresztl kzeltettk meg, hanem a mentlis kifejezs, a gondolat s viselkeds finom hangolsn t. Patandzsali a jmkat s nijmkat a jga kt els alkotelemv tette azrt, mert ez az, amikor elkezdjk finomra hangolni a szellemi kifejezsmdunkat. Ezutn gyakoroltk az szankat, amely a harmadik lps volt. A Jga sztrk nyit mondta: „Jga csitta vritti nirdhah”, amely a gondolati kifejezs finom hangolsval foglalkozik. Azonban mai krnyezetnkben, ahol magunkv tettnk a materialista tudatot, s alapveten a test szksgleteivel azonosulunk, az szana s prnjma fontosabb vlt szmunkra, gy ht elszr szant s prnjmt gyakorlunk. Aztn a pratjhra s dhran fontos azrt, hogy kezeljk a tudat frusztrciit. Csak ha mr egyszer van valamifle lthat kontrol a tudatunk felett, akkor kezdhetnk el gondolkodni azon, hogyan tudnnk minsgi vltozsokat bevinni az letnkbe a jmk s nijmk ltal.

talakuls a jamk s nijamk ltal

A jmk s nijmk befogadsa rszv vlik a meditcis talakulsnak, amelyet a jgn keresztl tapasztalunk. Nzzk az t nijmt. Tisztasg-szaucsa (sausha), megelgedettsg szantsa (santosa), nmagunk elemzse-szvdhjja (swadhyaja) a meditciban tapasztalhat.

A meditci nmagunk tiszttsnak folyamatv vlik minden szemttl, ami eddig felhalmozdott bennnk, s ez lesz a tapaszja (tapas), a mrtkletessg. A meditci a tanuls eszkzv vlik, hogy hogyan engedjnk el s adjuk t magunkat, ez az svara pranidna- nmagunk Istennek szentelse (Ishwara Pranidhana). A meditci az t jma meglsnek az eszkzv is vlik, az igazsg meglsnek, ez a szatja (satya). gy megtiszttva termszetnket a trelmetlensg veszt erejbl szemlyisgnkben s ez az ahimsz, (ahimsa) az erszakmentessg megvalstsval fejezdik ki. Asztja (asteya), tartzkods a lopstl, aparigrha (apargraha), egyszer let s tartzkods a kapzsisgtl s brahmacsarja, (brahmacsrja) mindig a legmagasabb clunkat tartani tudatunkban termszetess s spontnn vlik szmunkra. A jmk s nijmk megvalstsa az, amire treksznk a karma jga, bhakti jga s dnyna jga gyakorlsval. Szatja, az igazsg nem lehet rsznk addig, amg nem vagyunk megalapozottak a djna jgban. Djna jga azt jelenti megvalstott blcsessg, teht nincs hamissg, csak az igazsg. Egyszeren: az himsz nem lehet a rsznk addig, amg nem vagyunk megalapozottak a karma jgban. Teht a jmk s nijmk kiegszt gyakorlatai ms jgknak, s amikor el kezdjk lni ket, egy meditcis tudatossg fel haladunk, amely folyamatos s lland s nem csak elrppen, idleges. Ez ugyanaz a fajta folytonossg s sorrend, amelyet most szksges bepteni az letnkbe. Az szana, prnjma, pratyahra s dhran gyakorlsa utn a testnkben szabadnak rezzk magunkat, nyugodtabbnak, megnvekedett letervel s sszpontostssal. Ahelyett hogy csak prblkozunk meditlni, ptsk be tanulsi folyamatunkba s trjnk vissza Patandzsali els lpshez, tegyk magunkv a jamkat s nijamkat. Ez lesz az a pont, ahonnan tbb mr nem a jga gyakorli lesznk, hanem jgiv vlunk. Brki, aki egy kicsit is praktizl orvosnak tekinthet, de doktori kpests megszerezshez meghatrozott kpzst kell elvgezni. Hasonlan ehhez, ahhoz hogy jgiv vljunk, meghatrozott kpzsre van szksgnk a jmk s nijmk tern azrt, hogy felkszljnk a dhjnra s szamdhira. Ez az a megkzelts, amelyet szksges bepteni ahhoz, hogy a jgt a mindennapi letnkben gyakoroljuk.

A karma kezelse a szannjam segtsgvel

A msodik pont a karma kezelsben, amely befolysolja letnket az a szannjam. A szannjamot hasznlhatjuk egy mreszkzknt arra, hogy lssunk mennyit haladtunk, fejldtnk. Szannjam azt jelenti nmrsklet, ellenrztt vezets vagy tvenni a hatalmat. A vad lovak sszevissza szguldoznak, de ha felksztjk, trningezzk ket, meg tudjuk lovagolni ket s engedelmeskednek akaratunknak. Az els alkotelem az ellenrztt beszd, amely szanszkritul vani szannjam. Ezt nem knny elrni, de a beszd ellenrzse nagyon magas intenzits energit vlt ki. A vani szannjambl kvetkezik a vk sziddhi, a megvalsul szavak ereje. Ert kzvett annak az embernek a beszde, akinek meg van ez a hatalma, mert generlja a saktit, teht brmit is mondjon, az valra vlik. Az ilyen emberek mindig a legpozitvabban, legkedvezbben, leghelynvalbb mdon gondolkoznak, ezrt mindig az igazat fogjk mondani, mert a beszd a tudatllapot kifejezsnek egy eszkze.

A tudat nagyon klnleges valami: elraktrozott energia batyu s a gondolatok gy sugroznak ki, mint az elektromgneses hullmok. Minden gondolat a krnyezetnkben van. Nem lthatjuk ket, gy ahogy nem lthatjuk a rdi vagy ms hullmokat sem, de egy megfelel berendezs segtsgvel el tudjuk fogni azokat. A rdival tudjuk fogni a rdihullmokat. Ugyan ilyen mdon, ha van valamifle „gondolatad-vevnk” el tudjuk kapni gondolatainkat, s gy hallgathatjuk azokat, mint egy rdit. Mita megszlettem, ismerem Swami Satyanandt. Sok ms ember, akik szintn ismerik t, hossz ideje lehetnek a tani annak a tnynek, hogy soha az letben nem hallottunk egy negatv kijelentst sem tle. Soha sem gondolkodik negatvan, mindig mosolyog, j dolgokra gondolva. Soha sem hallottam tle, hogy brmi rosszat is mondott volna valakire, mg azokra sem, akik bntottk. Hasonltsuk ezt ssze a sajt letnkkel. Folyamatosan rosszat gondolunk ms emberekrl, szmunkra nem lehetsges, hogy reakci-mentesek legynk akr egy fl rra is a nap 24 rjbl. A msodik alkotelem a tudat ellenrzse,a manasz szannjam. Ez azt jelenti, hogy legynk kpesek vezetni s irnytani mentlis kifejezsmdunkat pozitvan, kreatvan s alkot mdon. Ez azt jelenti, hogy mindig legynk berek, s kpesek legynk visszavenni tudatunkat a tamaszikus tendencik lefel hz erejbl, s a szattvikus fel irnytsuk. Amikor jn egy rossz gondolat, azonnal lltsuk meg s vltoztassuk meg gy, hogy visszatrnk egy j gondolathoz. Ez nagyon hasonlt a Brahma vicsara szdhana gyakorlathoz, amely kiterjeszti szeretetnket s egyttrzsnket, nem csak azokra, akiket szeretnk, hanem azokra is, akiket utlunk. Hasonl mdon kell lennie egy kpessgnek, amely felismeri a tudat llapott, amely a tamasz fel lefel hz s egy ernek, amely visszafordtja a szattva fel. A harmadik alkotelem a karma szannjam, nuralom a cselekedetek felett. Ez magba foglalja brmilyen cselekedet irnytst, gy ez a legpozitvabb s legteljesebb vgeredmnyre vezet. A szannjam ezen hrom formja javasolt a jgban azrt, hogy fenntartsuk a szattva, vilgossg, fny s blcsessg tudatossgt. Ha mr egyszer kpesek vagyunk fenntartani a szattva llapott, akkor minsgi vltozsok trtnnek letnkben. A karma szannjamnak ez az a szintje, ahol bels kpessgeinket a szvadhjjn, az nmegrtsen keresztl kell, hogy irnytsuk.

Szemlyes SWAN gyakorlat

Kt gyakorlat van, amit vgezhettek. Az egyik, hogy megvltoztatjtok meglv hozzllsotokat a dolgokhoz. Cselekedeteinket s hozzllsunkat a dolgokhoz az letben erssgeink, gyengesgeink, cljaink s szksgleteink irnytjk, amelyet mi SWAN elvnek neveznk. S erssg (angolul: strength), W gyengesg (weakness), A clok (ambitions) s N (needs) szksgletek. Azt gondoljtok, megrhetjk magunkat azltal, hogy krdezgetjk: „Ki vagyok n?” Nem, ez nem helytll krds. A vlasz egyszer: az vagyok, aki vagyok. nelemzs, nmegfigyels, nmegrts kezdi el sszerakni letnk kirakjtknak darabkit, s tant meg klnbsget tenni erssgek s gyengesgek, clok s szksgletek kztt. A szvdhjja mly megrtst adja termszetnknek, s hogy milyen tulajdonsgok miatt reaglunk sajtsgos mdon. Nha a gyengesg olyan legyz erej, hogy nagyon alacsony az nbecslsnk s a zavarodottsg s ktsgek belopznak. Nha az erssgek gy elrasztanak, hogy elbizakodott, arrognsakk s meggondolatlanokk vlunk. Olyan sok dolog trtnhet mind a ngy szinten, ennek megrtst nevezzk szvadhjjnak. A gyakorlshoz ksztsd el sajt erssgeid, gyengesgeid, cljaid s szksgleteid listjt. Elszr csak rd le s tedd el. Aztn a kvetkez hten rj egy msikat s tedd el. Vgezd ezt ngy hten keresztl. Aztn vedd el mind a ngy lapot, tedd magad el, s hasonltsd ssze. Ltni fogod, hogy nhny tulajdonsgot hozzrtl, nhnyat elhagytl, de nhny vgig ott maradt. Elszr az ismtldkkel foglalkozz.

Aztn a legjobb tudsod szerint gyakorold azokat az erssgeidet, kerekedj fell a gyengesgeken, rtsd meg cljaidat s trekedj arra, hogy megvalstsd szksgleteidet. Szemlyes szinten ez a szvadhjja s karma szannjam gyakorlatod.

Interaktv mozi gyakorlat

A msik gyakorlat, amit vgezhetsz az a klcsnhats szintjn van. Amikor este lefekszel, lsd magad, mintha egy moziban lennl onnantl kezdve, hogy reggel felkeltl addig, amg este lefekdtl. Tudatod szemvel nzd vgig sszes aznapi teendidet: mit ettl reggelire, hol ltl, kivel, mit beszltl, mindent. ld t jra minden egyes perct a napnak, s tallni fogsz bizonyos helyzeteket, ahol szreveszed, hogy nem reagltl megfelel mdon. Ezen a ponton lltsd meg egy kicsit a napi mozit. Gondolkozz t percig: „Ha ugyanebbe a szituciba kerlnk, hogyan reaglnk, ha mr tudnm azt, amit most tudok?” Aztn nyomd meg a lejtszs gombot s folytasd a mozit. Folyamatosan gyakorold ezt. Nhny esemny ismtldni fog jra s jra addig, amg tudatossgod hatkrbe nem kerl, s szre nem veszed: „Ez az, ahol hibztam. Tl gyenge vagy tl agresszv vagyok. Itt nem vagyok kpes kifejezni, amit szeretnk. Itt taln tl nyitott vagyok, s az emberek nem igazn figyelnek oda.” Egy id utn a kls krlmnyekre s a krnyezetednek adott vlaszaid meg fogak vltozni. Ahogy megvltoznak, sokkal elgedettebb leszel, teljesebb s megelgedett nmagaddal, mert minden tled telhett megteszel.

gy lni, mint egy emberi lny

Szankalpt, fogadalmat tesznk, hogy gy lnk, mint egy emberi lny, s nem mint egy llat, ami csak reagl minden helyzetben. Teht az els alkotelem az let minsgnek nvelsben az, hogy tudatban legynk jelenlegi erfesztseink jvbeli sorsunkat hatrozzk meg. nmagunk ismerete a szvdhjjn keresztl hozzjrul a szannjam minsgnek nvelshez letnkben. Ez befolyssal van karmnkra, jelenlegi s jvbeli letminsgnkre. A msodik alkotelem letnk javtsban az, hogy felismerjk, hogy mai krnyezetnkben a jgt az szanval, prnjmval, pratjhrval s dhranval kell kezdennk, aztn trhetnk r a jmkra s nijmkra s vihetjk t azokat letnkbe. A Bihar Yoga Bharatinl ezt a tudst adjuk t a tanulknak. Azt mondjuk, hogy vlasszanak egy jmt s egy nijmt, amelyet tkletesthetnek addig, amg itt lnek. Nhnyan megteszik, nhnyan nem, de azok, akik megteszik, ltjk a vltozst az letkben, s egy sokkal mlyebb s szintbb kapcsolatba kerlnek a jgval. A szannjam gyakorlsnak harmadik alkoteleme a beszd, a gondolat s a cselekedetek fegyelmezse. Ez a hrom alapvet lps egy mlyebb jgikus folyamatba visz minket, amely megrinti s megvltoztatja az letedet.

Forrs: Yoga magazin, 2005 jnius;

AUM Jga Magazin

a Satyananda Yoga®/Bihar Yoga® tradci nemzetkzi magazinja;
www.biharyoga.net
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!